Alla inlägg den 24 september 2008

Av Louise - 24 september 2008 21:30

Tja :)

Idag var jag och träffade min kontaktperson, Anna. Första träffen. (Haha nu lät det nästan som en dejt *s*).

Trevligt trevligt.


Hon har en chihuahua hane, folk som läst bloggen vet ju min förkärlek till chihuahuor. (:

Sedan pratade vi lite om vad vi ville göra osv. (: Iallafall så ska vi träffas på onsdag. (Torsdag?) ^^


Har inte så jätte mycket annat att berätta. Imorgon kommer folk på middag hos mig, som jag ska laga. Hehe.


//Wizy

Av Louise - 24 september 2008 15:00

Tja :)

Lite bloggning på senaste tiden, men idag är jag på äkta blogg humör. haha. Jag och några andra diskuterade en fråga på ett comminity. (Stavas?) Iallafall...

Vi var väl runt 10 i diskutionen. 5 av oss var aktiva och sa väl mest vad vi tyckte. Dom andra skrev ungefär endast "Jag håller med." till mig, jag skapade tråden.


Folk är så fruktansvärt petnoga med stavning!

Jag älskar att rollspela, och brukar läsa igenom allas mejlregler & rollregler. I alla finns "Du ska kunna stava bra & vara minst 13 år".

Ursäkta? Jag kan rollspela fritt för att jag är 13 år? Finns ju många yngre med som är mogna och skulle klara att rollspela jätte bra. Så varför skriva så? Okay om det är tunga ämnen i rollspelen, kärlek blandat med eventuella dödsfall osv. Med mycket detaljrika innehåll. Ingen 10 åring ska behöva läsa såna inlägg. DET Är jag emot. Men ska man rollspela t.ex Tokio Hotel på konsär så behöver man ju knappast vara över 13 år?
Och den viktigaste frågan...

Stavningen. Dyslexi då? det kan sitta en 30 åring med dyslexi (NEJ, JAG SITTER INTE PÅ SIDOR MED 30 ÅRINGAR!), likt förbaskat kommer någon och skriker att det är en liten grabb som leker med dålig stavning. Det frustrerar mig något enormt. Ni vet inte om det sitter en 25 årig kvinna, en 30 årig man eller 10 årig pojke/flicka bakom skärmen. Det är ju inte deras fel om dom har dyslexi och inte kan skriva visas ord direkt. "stekspaddar" t.ex Man förstår ju att personen menar stekspador? (Haha vad heter det igentligen i plural?) Ni fattar poängen, hoppas jag iallafall.

Detta tog jag då upp på forumet, and jösses, vad svaren gjorde mig chockad. En tjej börjar diskutera om att man ska ha folk brevid för att få skriva på ett forum :O. Denna person, låt säga, Sandra, 13 år (Bara något namn), sitter & skriver ett rollspel, då ska hon antingen ha kompisar, föräldrar eller syskon vid sin sida för att få publicera detta? -.-

När vi andra i själva verket kan acceptera att alla inte stavar perfekt.


Jag: Om det inte finns någon i närheten just då, vad ska h*n göra då?

Hon: Då får h*n väl dubbelkolla i stavningspogram på datorn. Det tar ju knappast lång tid.


Tänk er då hur det är att skriva t.ex i 5 inlägg en rad och behöva sitta med rättstavningsproblem, för att folk inte accepterar att dom stavar dåligt. Det tar en fruktansvärd tid för dom. Och hur lång dig tar det för Dig att läsa det inlägget? Några sekunder extra. Har du inte tid med några sekunder så strunta i att öht skriva själv.
Iallafall, sedan kom det en till tjej. Och hon reagerade med som denna tjejen.


Jag till tjejerna: Men man ska ju inte behöva sitta med folk för att få skriva på internet! Det är ju som en handikappad inte ska få ha fjärrkontroll till rullstolen utan någon som drar med den hela tiden.

Tjej nummer 2: Meh! Du kan ju inte ta det som exempel!!!!!

Jag: Klart jag kan, vad är skillnaden? Människor är ju lika mycket värda, dyslexi eller i rullstol? what's the different?


Well... Då rabblar dom återigen upp att det är jobbigt att läsa. =/ Suck. Sedan första gången så kan jag säga att den första inte hade god ton till dom med dyslexi, så jag kastade ur mig "Och du borde be dina föräldrar sitta med dig eftersom du tydligen inte kan avgöra vad som är respektlöst att skriva om människor!" 
Tss... Folk tycker jag förvandlar ord till hårda, tycker inte jag. Hon får väl skylla sig själv.


Nej, men seriöst folk! Sluta klaga på folks stavningar.
Oavsett om en liten unge sitter och snackar med dig (Lågt att trycka ner barnet genom att tala om den dåliga stavningen, du har också varit ett litet barn som inte kan grammatiken & stavningen perfekt.) Vi äldre ska ju vara förebilder? *Harklar mig* Jajust det... Skulle. Idag är det ju inte så längre... Idag så spottar vi dom i ansiktet, kollar ner på dom och kastar spydigt ur oss "Men stava rätt då." "Vad dålig stavning du har." NÄR NI SJÄLVA ÄR RUNT 15 ÅR OCH INTE VUXNA?! -.-


Sluta klaga! Det kan sitta en liten unge, eller någon i vilken ålder som helst som sitter bakom skärmen. =]

Vad tycker ni? Kommentera gärna!

Presentation

Omröstning

Ni under 18, betalar mamma eller pappa?
 Mamma
 Pappa
 Ingen utav dom
 Båda

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards